Новини от Кубрат [1102] |
Новини от региона [1778] |
Новини от страната [2830] |
Европа [258] |
Новини от света [531] |
Любопитно [480] |
Здраве [62] |
Спорт [151] |
История и култура [444] |
IT Новини [1] |
03:14 Религиозен календар |
Св. прпмчк Андрей Критски /житие/ След множеството гонения, в които нечестивите царе и управници безмилостно проливаха реки от кръв - от кръвта на светите мъченици (заради това, че те изповядваха Божественото достойнство на Иисус Христос и истината за Боговъплъщението), Христовата Църква като доброплодна земя, напоена със светата кръв на Божиите раби, произрастна по всички краища на земята своите благоуханни злакове - добродетелите на Светиите, които озаряваха със светлината на евангелската проповед и учение мрачната пустиня на погиващите в грехове човешки души. Тогава сред християните настана мир и единство на вярата, процъфтяваше благочестието и добрите нрави все повече намираха място в човешките взаимоотношения. Тогава се спазваха Господните заповеди и вярващите възхождаха от сила в сила по стъпалата на спасителната духовна лествица. Но дяволът - ненавистникът на всяко добро, изпитваше страшна завист като гледаше всичко това. Победен от твърдостта и търпението на Христовите мъченици по време на гоненията, той промени коварните си планове и вече не явно, но тайно въвличаше в пропастта на погибелта онези, които "излязоха от нас, но не бяха наши" (1Иоан.2:19). Под вид на ревност по Бога той хитро оплиташе в мрежите си горделивите и самонадеяни "богослови", внушаваше им своите ереси и така без да се усетят ги откъсваше от Христа и от Неговата Църква. По такъв начин дяволът измисли и иконоборната ерес, и внушаваше на хората да отхвърлят иконите на Христа, за да се отрекат по такъв начин и от Самия Христос, защото отношението, което човек има към изображението на дадена личност, се пренася и към самата личност. И така, врагът на човешкото спасение подучи византийския император Константин - не онзи, който беше свет и равноапостолен, и просвети света с Христовата вяра - но друг със същото име, наречен още Копроним, т.е. нечистоименен, ( Прозвището на Константин - Копроним, считат че е образувано от думата koproV - тор, нечистота) понеже първо оскверни кръщелната купел със своята телесна нечистота, а после - Христовата Църква със своята богопротивна ерес. По внушение на бесовете този цар започна да говори, че не подобавало християните да се покланят на светите икони и да ги почитат, защото това уж било езичество и идолопоклонство. В своето безумие Копроним не разбираше, че ако едно нещо е зло, душевредно и богопротивно, то и изображението на това нещо е зло, душевредно и богопротивно. А което е добро, полезно и богоугодно - също и изображението му е добро, полезно и богоугодно. По-конкретно казано: зли и богоненавистни са езическите богове, а почитането им е пагубно за душата на човека и е забранено от Бога. Техните икони (т.е изображения), също са зли и вредни, и Божият закон забранява да се почитат. А за нашия Спасител и Господ Иисус Христос не само може да се каже, че е добър, но всъщност Той е върховното Добро; добри са също и Неговите раби, които много ни помагат за нашето спасение - затова не само че не е забранено, но дори ни е заповядано да почитаме Господа и Неговите Светии. Св. цар Давид казва: text text text text ("Твоите приятели, Боже, бяха на голяма почит пред мен" (Пс.138:17)). Затова и иконите на Господа и на онези, на които Той рече: "вие сте Мои приятели" (Иоан.15:14), са за нас добри и твърде полезни - ние сме длъжни да ги почитаме със съзнанието, че почитта, въздавана на светите икони, се отнася за личността, изобразена на тях. Не можа и не поиска да разбере това обезумелият цар и изпрати по всички области на Византийската империя заповед да бъдат изхвърлени светите икони от Божиите храмове и никой от християните да не смее да държи икона в дома си. Тази заповед се придружаваше от страшни заплахи за мъчения и смърт на всички, които не я изпълнят. Тогава в Христовата Църква настана голяма скръб и утеснение. Много от християните бягаха по планините и се криеха от злобата на царя, градовете пустееха, а пустините приютяваха Христовите раби. От останалите в градовете някои се подчиняваха на безбожната заповед и се отричаха от поклонението на светите икони, а други твърдо пазеха преданията на светите Отци, дръзновено се съпротивяваха на иконоборците и бяха по различен начин измъчвани от тях. Потресаваща картина представляваха тогава затворите: те бяха пълни не с разбойници, не с крадци, нито с други някакви злодеи, но с епископи, свещеници, монаси и много още благочестиви хора. По това време на остров Крит живееше един човек на име Андрей. От ранна възраст изпълнен с добродетел и страх Божий, той възненавидя този свят, нечистите му утешения и празната му слава, взе кръста си, според заповедта на Спасителя, и тръгна по тесния път, водещ към Небесното Царство. Освен себе си, той и мнозина други убеди със своя пример да възлюбят ревността за богоугоден живот. С голяма болка в душата си той гледаше как иконоборците жестоко се гавреха с Христовите изповедници: по заповед на царя едни от тях ги биеха безмилостно с бичове от жили, други ги горяха с огън, на някои изваждаха очите или им отрязваха езика, а на други им отсичаха ръцете и краката. Св. Андрей не можеше повече да остане безучастен към всичко това. Отиде в църквата "Св. Мамант", където бе дошъл по това време императорът с голяма гордост и с всичките си велможи и дворцови служители, разбута насъбралия се народ и застана пред самия цар. Погледна го без ни най-малко да се страхува и със силен глас извика към него: - да се противите на истината, която сами виждате, и сами себе си да предавате на погибел? Повярвай ми, че не заради истината, нито заради Христа ще те измъчвам, но заради тази твоя безсрамна дързост и непокорност. |
Категория: История и култура | |
Коментари: 0 | |